Er “onboarding” det nye buzzword? (DK)

blog

Anders Thorup

When Anders isn't trying to change the world's approach to Pre & Onboarding he's a happy and proud dad! He has a beautiful daughter and love to spend time with her. Anders is extremely positive and is basically always in a great mood.

2017-05-01 | Anders Thorup

What the F*** is onboarding!?

Skulle du på den ene eller anden måde, ikke være snublet over ordet onboarding?! betyder det kort fortalt: Den tid du bruger på at få dine nye medarbejder integreret i din virksomhed, så de hurtigere kan blive en succes. (Time to performance) Med det på plads, sætter vi nu kursen.

Min første tur i onboarding-maskinen, eller mangel på samme!

På trods af, at de grå hår har gjort sin indmarch, og den ellers tidligere top-tunet triatlon-krop ufrivilligt er blevet skiftet ud med en lidt mere magelig ”far-figur”, tillader jeg mig stadig at kategorisere mig selv som en relativt ung mand. Så selvom vi netop har fået manifisteret, at jeg forsat tilhører den ”unge afdeling”, har jeg også haft mine jobhop. Ét eller fem er det vel blevet til + moms. Uanset antal, har det været nok gange til at jeg kunne opsnuse, at vi fokuserer radikalt mere på rekrutteringsdelen, og oftest glemmer alt om, at få vores nye medarbejder godt i gang -altså få dem onboardet.

Jeg husker tydeligt en af min ”bedste” oplevelser.

road to successful onboarding Jeg havde på forunderligvis sneget mig i gennem alle de obligatoriske ”tjeks,” og efter at være blevet vejet og vurderet, blev jeg fundet bedst egnet til rollen som account manager (for en ikke angivet virksomhed). På vej til min første dag husker jeg tydeligt alle mine følelser! Jeg havde det som hest der var få sekunder fra, at blive skudt ud af startboksen. Jeg var saft susmende KLAR! Som en glad gadedreng sprang jeg ud af bussen og gik spændt, nervøs og – men mere end alt – super motiveret mod det, jeg troede skulle være mit nye eventyr. Da jeg så ankom kulminerede alle mine følelser i, hvad jeg vil beskrive som et forbandet stort antiklimaks!

Jeg blev mere eller mindre parkeret foran min computer (Jo den havde de da gjort klar), givet en ”pitch” og derfra skulle jeg lære om produkterne – for derefter at skulle sælge “arrangementet”. Ikke nogen introduktion? Ikke noget oplæring? ikke noget som helst! Under frokosten var det især akavet! Det mindede mig om en ”skole-hjem samtale” jeg havde i 9. klasse, efter jeg havde penetreret gårdvagtens ansigt med en særdeles veldrejet sneboldt! Det var ikke sjovt og jeg ville bare gerne hjem – samt shit diffrent story. Det hele resulterede i, at jeg aldrig nåede at blive en del af virksomheden. Jeg forstod ikke kulturen, og havde ingen ide om A, B eller C. Det eneste jeg vidste var koden til min computer samt at dagen startede klokken 08.00 og sluttede 16.00 Som du nok allerede kan gætte, var jeg der i under tre uger.

Alle de der tal!?

Når det så er sagt, der er da heldigvis MANGE der gør det langt bedre, end jeg netop fik malet herover. Mere eller mindre ambitiøse onboarding-programmer finder sin vej frem, og den tendens håber jeg forsætter! Men faktum er (desværre), at 35% af os allokerer 0 kr. til vores Onboarding-program – vi tager den lige igen; 35% af alle virksomheder/organisationer allokerer 0 kr.! (Se kilde nederst)

Sammenligner vi det med alt den tid, kapital og fokus der bliver lagt på rekrutteringsdelen, kan vi undre os over, at det syntes mere vigtigt at finde den rigtige medarbejder end det gør, at den HELT rigtige medarbejder også kommer godt i gang!? Vi er jo blevet kloge i dag og ved, at 20% af de nyansatte stopper allerede efter 45 dage. En tsunami af DISC tests, færdighedsprøver, samtaler, referenceindhentning, dokumentationer af track records osv. osv.. De store kanoner bliver kørt i stilling for at finde den HELT rigtige medarbejder, men hvorfor er det at når vi har fundet den HELT rette medarbejder, at det ellers så lovende ægteskab går i stykker? Skal der flere tests til? Flere samtaler, eller skal vi bare acceptere at generation X, Y, Z eller hvilken kategori man nu er kommet i, simpelthen bare er utaknemmelige og dovne? Well, det ene udelukker ikke det andet, men jeg tror det handler om fokus! Kig f.eks. herunder: Googler du ’recruiting’ kommer der ca. 171.000.000 resultater op. Googler du ’onboarding’ kommer der 9.9010.000 resultater op

(bevares, onboarding er et relativt nyt begreb og blablabla. Er sikker på der en annalyse guru der allerede nu har 12-14 skud i bøssen, men det er da om ikke andet, tankevækkende).

Det gør ondt!

En ting er, at det cirka koster virksomheden hvad der svarer til 18 måneder af medarbejdens løn (Se kilder nederst) hvis de laver en ”fejlrekruttering” eller for at opretholde den oprindelige lingo, er det den økonomiske konsekvens når virksomheden ikke viser sig i stand til, at få den nye medarbejder godt i gang – ONBOARDET! En anden ting er, at den nye medarbejder bruger 50 timer af de eksisterende medarbejderes tid på spørgsmål og vores nuværende medarbejdere involverer sig fagligt og personligt. Alt dette kan vi hurtigt blive enige om, kan være kritisk for virksomheden og det er efterhånden også tal, som mange af os er blevet præsenteret for! Men før vi drukner i tal og konsekvenser! florerer der en fortsat tarvelig tendens! For vi er super dygtige til at måle og tale om de økonomiske konsekvenser for virksomheden og, jo, de er absolut grumme! Men hvad med den stakkels medarbejder?

Vi har måske fået hende til at sige sit trygge job op? Hun har involveret sin familie i den store beslutning, har utvivlsomt været stresset og med sikkerhed været godt fyldt op på ”øverste etage”! Hun har informeret (nu) tidligere kollegaer, venner, veninder, godtfolk og fjender og lavet en svært positiv opdatering, lige her på LinkedIn om, at et nyt eventyr nu skal bestiges. Hun har investeret tid, resurser og satset sit eksistens fundament, udelukkende for at hun kan begynde at arbejde for dig. Det efterlader dig med et ansvar, som du som chef, burde have grebet – for længe siden.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget! Det positive er nu, at det efterlader os alle i samme båd!! – Du vil gerne have dine medarbejdere godt og hurtigt i gang (Time to performance), så de kan blive en del af organisationen og gøre det du nu en gang blev ansat til. – Din nye medarbejder stræber efter at blive en værdifuld del af din virksomhed og glæder sig til at vise dig, hvad hun kan bidrage med. Så hertil sidst – hold lige fast.

Burde vi være lidt klogere!?

Vi uddanner os som aldrig før! Mini MBA´er, diplomleder, HD, CBA, MBA osv. Osv.. Så burde vi ikke vide bedre? Måske. Jeg er med på at bryde rutiner og flytte fokus (Kodak, Nokia, Blockbuster, eksemplerne er mange) kan være noget af det sværeste!! Men hvis vi kan blive enige om, at i jagten på den HELT rigtige medarbejder investerer vi alt (og mere til) for at finde hende! Hvis vi kan blive enige om, at det som minimum må være ligeså vigtigt, at få den HELT rigtige medarbejder godt og sikkert i gang (onboardet), som det må være at finde frem til hende! Hvis vi til sidst kan blive enige om, at vi har et ansvar for at skabe de absolut bedste forudsætninger for, at den nye medarbejder IKKE bliver en del af den kedelige statistik – kan vi samles om dette, kan vi så småt stoppe med at læse om det og starte med, at gøre noget ved det.

Kom igang med onboarding nu!

Hvis du har fået mod på at kigge mere på onboarding i din virksomhed har du muligheden for at prøve et værktøj der hjælper dig med det, samt udfordre den klassiske papir uddelings mani. Det kan du gøre med introDus vi har lavet en platform hvor du også kan se om dine medarbejdere får læst hvad du deler ud til dem. Kom igang nu med introdus

Kilder

urbanbound videnscenter